Het Mooiebamba

5 oktober 2015 - Moyobamba, Peru

Er is al weer een week voorbij hier in Moyobamba. En wat is het hier mooi en leuk!

De stage is erg leuk. Ik wissel tussen twee klassen. Een kleine klas van 9 kinderen en een grotere klas van 20 kinderen. Gaaf om ook hier weer te zien hoe het er hier aan toe gaat. Het is allemaal veel kleinschaliger dan in Lima. En ze gaan hier nog makkelijker (bijna ondenkbaar dat het mogelijk is) om met de onderwijstijd. 'Ow de pauze duurt op papier 20 minuten, laten we er maar 40 van maken in de praktijk'
Hierdoor is het soms wel onduidelijk, omdat veel dingen en lessen een beetje chaotisch zijn. Maar dat is weer typisch Peru. Zo gaat het ook bij mijn gastfamilie. Als mijn gastmoeder zegt dat we om half 7 eten, voegt mijn gastvader er aan toe 'In Peru betekent dat, dat we dus om 7 uur eten' :-)

Dinsdag na stage zijn we met zijn allen met mijn gastzusje naar een mooi uitzicht punt geweest. Was erg gaaf en mooi om te zien. Vervolgens zijn we naar beneden gelopen richting de rivier. Het voelde echt jungle-achtig aan. Vervolgens zijn we weer via een andere weg naar boven gelopen. Hartstikke tof!

Woensdag zijn Lineke, Derkje en ik wezen shoppen. Ze hebben ontzettend veel, maar dan ook echt ontzettend veel boetiekjes hier. We kunnen ons hier echt uitleven! Daarna zijn we 's avonds voor 4 sol 50 naar de bioscoop geweest. Dat is omgerekend wel een heel bedrag van €1,25. Was grappig om hier in Peru dan The Maze Runner 2 te kijken!

Tot aan donderdag ging ik nog elke dag naar school in de motortaxi(een soort tuktuk), vond ik het die dag tijd om terug te lopen. 's Ochtends heb ik ijverig geprobeerd de weg mee te schrijven terwijl ik in de motortaxi zat. Dat ging een beetje lastig over de hobbelige weg. Vervolgens op school heb ik de route andersom op geschreven. En 's middags was het dan tijd om het te proberen. Dat gaat natuurlijk hartstikke handig als je herkenningspunten opschrijft vanuit de andere kant. En dan heb ik natuurlijk ook nog een ontzettend goed richtingsgevoel...  Dus ik lopen en lopen en lopen en lopen....
En dan verwacht je natuurlijk nu een mooi verhaal over hoe ik verdwaald raakte, de weg niet meer wist en uitgedroogd ergens aan de rand van Moyobamba eindigde.
Maar nee hoor! Ik ben in één keer goed gelopen :)

Vrijdag zijn we weer naar de rivier geweest en deze keer hebben we een tochtje gemaakt met een boot. Was echt ontzettend leuk! De natuur hier is heel erg mooi.

Zaterdag zijn we weer wezen shoppen, gewoon omdat het kan :) Het is leuk om door Moyobamba te lopen en alles te zien.
Vooral als er tussendoor een ENORME hoosbui komt. Wat kan het hier hard regenen! Vrijdag en zaterdag was dat het geval. Beide keren veranderden de straten in stromende rivieren, waarbij je tot aan je schenen in het water stond. Je zou bijna een ark gaan bouwen!

Zondag was er heilig avondmaal. Leuk omdat in Lima en ook weer hier mee te maken. En met avondmaal mag de dienst best wel wat langer duren... Maar 2,5 uur Spaanse dienst is erg lang. Dat was echt uitzitten! Konden we in Lima de liederen nog meezingen omdat het vaak bekende liederen waren, waardoor je de wijs kent. Is dat hier niet het geval. Waardoor het meezingen lastig is, waardoor de dienst alleen maar langer lijkt te duren.
En als je bij de dominee in huis zit, ga je 's avonds gewoon weer naar een bijna lege kerk :)
Gelukkig zijn de mensen hier ontzettend aardig! :)
Verder zijn er veel buitenlanders. Zo zitten er in alleen onze kerk nu 6 Nederlanders, een Schot en een Amerikaan. Het Schotse meisje werkt voor 9 maanden op dezelfde school en ze zit bij Lineke in huis. Hartstikke gezellig!

Zo komen wij onze tijd wel door hier in Moyobamba :)

1. Corry en Hans:
    6 oktober 2015
    Hallo Annet wat een geweldig reisverhaal.Ik heb er van genoten.
    Ik kon niet eerder reageren we zaten in spanje en geen internet.
    Volgens mij heb je het erg naar je zin en leer je er ook nog veel van. Geniet er volop van. Groetjes
  2. Ruud:
    6 oktober 2015
    Klinkt allemaal nogal avontuurlijk, Annet!
    Leuk!!
  3. Dieke:
    12 oktober 2015
    Hee Annet en de anderen!
    Leuk om te lezen allemaal! Ik ben vorig jaar in Peru geweest en weet dus precies waar je het over hebt ;).
    Tip: Een weekend Chachapollas. (Ruïnes Kuélap en waterval Gocta). (Hostel: chachapollas backpackers).
    Succes verder en geniet er vooral van!
    Groetjes Dieke