Mieren eten, kip slachten en fotomodellen in spé

12 oktober 2015 - Moyobamba, Peru

Dinsdag zijn we na stage met mijn gastzusje, Derkje's gastzusje en twee van hun vriendinnen naar de Baños Termales geweest. Dat zijn van nature warme baden. Heerlijk!

Woensdag zijn we na stage op jacht geweest naar laarzen en een poncho voor als we komend weekend echt de jungle in gaan. Spannend!
Ook is er deze ochtend op 5 minuten van mijn huis een politicus doodgeschoten... Komt wel erg dichtbij!

Donderdag heeft Derkje mijn haar 'geknipt'. Mijn haar werd echt te lang en de kapper had het bij Meine een beetje verpest. Dus ik vertrouwde Derkje meer; en terecht, want het is heel mooi geworden! :) En dat terwijl ze alleen een tondeuse tot haar beschikking had.
Daarna ben ik met mijn gastouders naar andere Baños geweest. De Baños Sulfurosos. Daar zit zwaveligzuur in het water, het ruikt ontzettend sterk naar gekookte eieren. Daar zijn we niet in geweest (gelukkig maar) verderop is daar een riviertje met een hele mooi waterval. Daar zijn we in het water geweest. Dat was erg tof! Ook de weg er naar toe was erg mooi.

Vrijdag zijn Derkje, Lineke en ik een dagje naar de Baños Termales geweest. Heerlijk een dagje even bijkomen van alles. Bijzonder om te merken dat er best vaak mensen zijn die met ons op de foto willen, gewoon omdat wij blank zijn. Daar stonden we dan in onze bikini, te poseren.....
Sommige mensen kunnen het echt niet begrijpen hoe dat kan: zo'n blanke huid en dat blonde haar, hoe is dat mogelijk?

Zaterdagochtend ben ik met mijn gastmoeder naar een marktje geweest. Waar alles gewoon open en bloot ligt. Varkenshoofden, hersenen, poten, oren, verzin het maar! Ook ligt al het vlees eigenlijk gewoon al te bakken in de 30 graden. Als je een stukje wil hebben snijden ze dat, zonder handschoenen af. Om vervolgens met dezelfde handen je het geld terug te geven. Ik moet er maar niet aan denken wat voor bacteriën er allemaal op dat geld ondertussen verzameld hebben.......
's Middags ben ik met mijn gastfamilie naar een soort boerderij geweest, iets buiten Moyobamba. Gaaf om koffiebomen, cacaoplanten, bananenbomen en cocabomen te zien groeien. Verder werden we de hele tijd vergezeld door een bergzwijntje :)
's Avonds heeft mijn gastvader een kip geslacht. Ik heb het hele proces gekeken. (was toch wel een beetje trots op mezelf)

Zondagochtend zijn we met Derkje's gastfamilie naar een kerkje verderop geweest. Eerst moesten we 3 kwartier opgepropt in een busje door de bergen rijden. Daar kwamen we aan in een klein stadje. De kerkgemeente is erg klein. Daarom gaan er op zondag een paar mensen uit onze kerk daarheen. Derkje's gastvader speelde dominee. Daarna zijn we op de terug weg nog even gestopt bij weer andere mooie baños.
Tussen de middag hebben we de kip van de vorige avond op gegeten. Hij was droog, maar erg lekker!

Zondagnacht heeft het erg veel geregend en geonweerd. Dus iedereen blij, want dan kan je mieren eten! De mieren die dan tevoorschijn komen frituren ze. Vervolgens eten ze het op. Ik heb het toch maar geprobeerd. Het is niet mijn favoriete snack!

1. Jolanda:
    16 oktober 2015
    Hoi Annet,

Bijzonder al je belevenissen!Insecten wordt straks ook onze delicatesse in Nederland dus een er maar aan.Geniet van je avonturen!groetjes van ons